Jak dokręcić sobie śrubę? Albo Jasny Gwint!

2025-09-26
 

Jak dokręcić sobie śrubę? Albo Jasny Gwint!

W świecie mechaniki precyzja to nie luksus – to konieczność. A jednym z najważniejszych narzędzi użytku codziennego, zapewniających tę precyzję jest Klucz Dynamometryczny. I choć może wydawać się jedynie kolejnym narzędziem w skrzynce (o ile tam w ogóle jest), to jego rola w zapewnieniu bezpieczeństwa, trwałości i prawidłowego działania połączeń śrubowych jest nie do przecenienia.

grafika

W takim razie jak można skutecznie zniszczyć połączenie śrubowe? I jak takich przypadków unikać?
Wystarczy wziąć pod uwagę parę zmiennych: średnicę śruby, jej długość, materiał, z którego została wykonana lub cel jej zastosowania w ramach łączenia elementów.
Jeżeli jeden lub więcej z tych elementów będzie źle dobrany do pozostałych – katastrofa gotowa.
Ale możemy też mieć wszystko dobrane odpowiednio, a nasze połączenie i tak zawiedzie.

Wystarczy je źle dokręcić. Źle, czyli za słabo lub za mocno. Właśnie dlatego elementy, w których występują połączenia śrubowe mające ważniejsze znaczenie konstrukcyjne mają wyliczony i opisany moment dokręcenia. Jego zastosowanie zapewni nam właściwy rezultat pracy tego połączenia. Mimo tego, że trzeba znaleźć klucz. Mimo tego, że trzeba go ustawić na właściwy moment. Mimo tego, że powinien być skalibrowany, aby faktycznie osiągnął wyznaczony moment. Mimo to warto.

grafika

Co się stanie, jeżeli będziemy mieli pecha i tym razem „na czuja" się nie uda dokręcić?
Oczywiście możemy coś przykręcić, a połączenie śrubowe pod wpływem działania warunków otoczenia, np. wibracji, po prostu się odkręci.
No ale jak to… przecież gwinty są tak zaprojektowane, żeby były samohamowne prawda? I tak. I nie.
Samohamowność to zdolność połączenia gwintowanego do utrzymania się w zadanym położeniu bez samoczynnego odkręcania się pod wpływem sił zewnętrznych.
Aby jednak gwint był samohamowny kąt nachylenia linii śrubowej musi być mniejszy niż kąt tarcia między powierzchniami gwintu.
Dla zwykłego śmiertelnika wystarczy więc informacja, że gwinty metryczne, a więc najczęściej spotykane w naszej części świata, są zaprojektowane tak, aby były samohamowne. Ale.
Przy małym skoku, przy niskim tarciu, w warunkach drgań lub obciążeń dynamicznych może dojść do utraty samohamowności gwintu. No i w konsekwencji do poluzowania połączenia śrubowego. Aby temu zapobiec można oczywiście używać podkładek sprężystych lub nakrętek samohamownych, ale to raczej zamysł konstruktora o tym decyduje. Ja tylko dokręcam śrubę.

grafika

Stara jest jeszcze dobra. No właśnie. Tą samą? Czy nową?

W większości przypadków życia codziennego nie ma problemu z wielokrotnym używaniem tych samych śrub. Co innego w warsztacie.
Producent maszyn czy urządzeń w instrukcjach technicznych powinien jasno opisywać które śruby należy wymieniać podczas prac naprawczych. Jest to bezpośrednio związane z ich pracą, często odkształceniem plastycznym (możemy spotkać opis dokręcenia jako moment obrotowy + kąt obrotu klucza) i taka śruba nie zapewni już odpowiednich właściwości dla danego połączenia. Ona po prostu ma zmienioną geometrię. Jak opona w F1 po solidnym zblokowaniu koła – raczej nie chcesz już na niej jechać.

Ja dokręcam „do oporu".
Czyli w zależności kto to mówi finalnie będzie dokręcone inaczej. Dopowiedzmy więc: co się stanie, jeśli przyłożymy za duży moment?
Najprościej jest po prostu uszkodzić gwint, przeciągnąć go, zerwać. Jeżeli trafimy na twardą śrubę możliwe jest pęknięcie takiej śruby lub elementu, w który ją wkręcamy. Ostatecznie możemy ją ukręcić, a więc doprowadzić do uszkodzenia, które zmusi nas do rozwiercenia lub innej obróbki, aby usunąć jej wkręconą już część.
A wystarczyłoby dokręcić ją właściwym momentem i dobrej jakości, nie wyrobioną nasadką. Taki prosty zabieg może nam w przyszłości wspaniale zwrócić zainwestowany czas, umożliwiając wykręcenie takiej śruby bez większych problemów.

Ale co tam. Nic tak nie poprawia weekendu jak 2-3 godziny walki z jedną śrubą, bo „nie chce się wykręcić".

grafika

Hej! Myślisz, że w prawdziwym życiu nikt nie dokręca śrub na moment? W sensie właściwym momentem? Rozpocznij swoje praktyki w ASO i poznaj tajemną PRAWDĘ!

Patryk Wagner
Trener Techniczny
Akademia Szkoleń
Volkswagen Group Polska


Wszystkie artykuły

Przyszłość motoryzacji: Jak samochody elektryczne zmieniają branżę?

2025-10-15

Przyszłość motoryzacji: Jak samochody elektryczne zmieniają branżę?

Przeczytaj artykuł ❯

Jak dokręcić sobie śrubę? Albo Jasny Gwint!

2025-09-26

Jak dokręcić sobie śrubę? Albo Jasny Gwint!

Przeczytaj artykuł ❯

Ładowanie samochodów elektrycznych: Jak działa infrastruktura ładowania i jakie są jej wyzwania?

2025-08-22

Ładowanie samochodów elektrycznych: Jak działa infrastruktura ładowania i jakie są jej wyzwania?

Przeczytaj artykuł ❯

Radar w samochodzie? Dlaczego go potrzebujemy?

2025-07-28

Radar w samochodzie? Dlaczego go potrzebujemy?

Przeczytaj artykuł ❯

Audi A6 2025 – Nowa Era Technologii w Zasięgu Twoich Rąk

2025-06-24

Audi A6 2025 – Nowa Era Technologii w Zasięgu Twoich Rąk

Przeczytaj artykuł ❯

Z klejem i pasją do motoryzacji...

2025-05-19

Z klejem i pasją do motoryzacji...

Przeczytaj artykuł ❯

What’s in the box? – part II

2025-05-06

What’s in the box? – part II

Przeczytaj artykuł ❯

Nowoczesne Technologie Oświetlenia w Samochodach Grupy VW

2025-03-24

Nowoczesne Technologie Oświetlenia w Samochodach Grupy VW

Przeczytaj artykuł ❯

Konstrukcja karoserii tak mocna jak jej połączenie.

2025-02-10

Konstrukcja karoserii tak mocna jak jej połączenie.

Przeczytaj artykuł ❯

What’s in the box? Part I.

2025-02-07

What’s in the box? Part I.

Przeczytaj artykuł ❯

Lakiernik samochodowy - zawód z przyszłością!

2024-12-23

Lakiernik samochodowy - zawód z przyszłością!

Przeczytaj artykuł ❯

Ostatni dzwonek...

2024-12-23

Ostatni dzwonek...

Przeczytaj artykuł ❯

Czy pompa ciepła kojarzy się z samochodem?

2024-11-26

Czy pompa ciepła kojarzy się z samochodem?

Przeczytaj artykuł ❯

Na tej poduszce się nie wyśpisz...

2024-11-06

Na tej poduszce się nie wyśpisz...

Przeczytaj artykuł ❯

Znajdź właściwy kierunek

2024-11-06

Znajdź właściwy kierunek

Przeczytaj artykuł ❯

Technik Diagnosta samochodów elektrycznych

2024-09-27

Technik Diagnosta samochodów elektrycznych

Przeczytaj artykuł ❯

Zacznij swoją zawodową przyszłość!

2024-08-14

Zacznij swoją zawodową przyszłość!

Przeczytaj artykuł ❯

Samochód elektryczny

2024-08-06

Samochód elektryczny

Przeczytaj artykuł ❯

Twoje Sekretne Ostrze

2024-08-01

Twoje Sekretne Ostrze

Przeczytaj artykuł ❯

Elektryzująca kariera w ASO Volkswagen Group Polska

2024-07-29

Elektryzująca kariera w ASO Volkswagen Group Polska

Przeczytaj artykuł ❯

Rozpocznij swoją świetlaną przyszłość!

2024-07-29

Rozpocznij swoją świetlaną przyszłość!

Przeczytaj artykuł ❯

Co słychać w samochodach Koncernu Volkswagen?

2024-07-29

Co słychać w samochodach Koncernu Volkswagen?

Przeczytaj artykuł ❯

Czy w pracy w ASO jest kolorowo?

2024-07-26

Czy w pracy w ASO jest kolorowo?

Przeczytaj artykuł ❯

Rozpocznij Ścieżkę Kariery w Motoryzacji

2024-07-25

Rozpocznij Ścieżkę Kariery w Motoryzacji

Przeczytaj artykuł ❯

Odkryj Potencjał Motoryzacji

2024-07-25

Odkryj Potencjał Motoryzacji

Przeczytaj artykuł ❯

Zanurz się w Świat Elektromobilności

2024-07-11

Zanurz się w Świat Elektromobilności

Przeczytaj artykuł ❯