Na tych poduszkach się nie wyśpisz...
...ale na pewno mogą uratować ci życie! Poduszki powietrzne to kluczowy element systemów bezpieczeństwa biernego we współczesnych samochodach. Są one rozmieszczone w strategicznych miejscach pojazdu, aby zapewnić maksymalną ochronę pasażerom w razie kolizji. Poniżej znajdziesz krótką informacje na temat tych kluczowych komponentów związanych z bezpieczeństwem auta.
W standardowym wyposażeniu współczesnych samochodów znajdują się zazwyczaj poduszki powietrzne czołowe, umieszczone w kierownicy i desce rozdzielczej, które chronią kierowcę i pasażera przed urazami podczas kolizji czołowej. Dodatkowo, wiele pojazdów jest wyposażonych w poduszki boczne, montowane w fotelach lub drzwiach, oraz kurtyny powietrzne, które rozciągają się wzdłuż bocznych szyb, chroniąc głowy pasażerów. W niektórych modelach można również znaleźć poduszki kolanowe, które zabezpieczają dolne partie ciała kierowcy i pasażera. Te zaawansowane systemy znacząco zwiększają poziom bezpieczeństwa na drodze.
Budowa poduszek obejmuje kilka kluczowych komponentów. Głównym elementem jest worek wykonany z wytrzymałego, ale elastycznego materiału, który jest w stanie wytrzymać szybkie napełnianie gazem. Worek ten jest złożony i umieszczony w specjalnej obudowie, która jest zamontowana w kierownicy lub desce rozdzielczej. Obudowa jest zaprojektowana tak, aby w momencie aktywacji poduszki otworzyć się i umożliwić szybkie napełnienie worka.
Działanie poduszek opiera się na zaawansowanych czujnikach zderzeniowych, które są rozmieszczone w różnych częściach pojazdu. W momencie wykrycia gwałtownego przeciążenia typowego dla kolizji, czujniki te wysyłają sygnał do modułu sterującego systemem poduszek powietrznych. Moduł ten uruchamia generator gazu, który wytwarza gaz (najczęściej azot) w wyniku reakcji chemicznej. Gaz ten wypełnia poduszkę powietrzną w ciągu kilku milisekund, tworząc barierę ochronną między pasażerem a twardymi elementami wnętrza pojazdu.
Poduszki zaprojektowane są w taki sposób, aby napełniać się i opróżniać w bardzo krótkim czasie. Po zderzeniu, gaz szybko uchodzi z poduszki przez specjalne otwory, co pozwala na kontrolowane opróżnienie i minimalizuje ryzyko obrażeń spowodowanych przez samą poduszkę. Dzięki temu pasażerowie mogą swobodnie poruszać się i ewakuować z pojazdu po wypadku.
Z poziomu serwisu ASO kluczową rolą jest poprawna obsługa tych newralgicznych podzespołów. W przypadku jakiejkolwiek ingerencji w ten system przez mechanika konieczne jest zastosowanie specjalnych procedur bezpieczeństwa podczas prac przy podzespołach pirotechnicznych. Między innymi przed rozpoczęciem prac mechanik musi pozbawić się ładunku elektrostatycznego. Aby się pozbyć takiego ładunku należy dotknąć uziemionych metalowych części np. klamki.
Korzyści płynące z zastosowania poduszek powietrznych są nieocenione. Dzięki nim, ryzyko poważnych obrażeń podczas wypadku jest znacznie zredukowane, co przekłada się na wyższy poziom bezpieczeństwa na drodze. Wprowadzenie tych technologii do konstrukcji pojazdów sprawia, że podróżowanie staje się bezpieczniejsze i bardziej komfortowe dla wszystkich użytkowników dróg.
Piotr Szokalewicz
Trener Techniczny
Akademia Szkoleń
Volkswagen Group Polska