Konstrukcja karoserii jest tak mocna jak jej połączenia
Nasze marki samochodów w Koncernie Volkswagen, koncentrują się bardzo na zmniejszaniu masy ich konstrukcji. Kluczem do trwałej i wytrzymałej karoserii, jest odpowiedni materiał, o dobranej wytrzymałości, zamontowany we właściwym miejscu.
Podczas gdy przynosi to już imponujące rezultaty, bo nasze modele samochodów są coraz bezpieczniejsze i jednocześnie lżejsze, to procesy łączenia takich materiałów stanowią ciągle wyzwanie dla warsztatów naprawczych.
Konstrukcja karoserii jest tak mocna jak mocne są połączenia, jej poszczególnych elementów. Jeśli w trakcie eksploatacji samochodu lub w czasie zderzenia, obciążenia nie mogą być odpowiednio przenoszone, z jednego elementu do drugiego, to konstrukcja nie spełni swojej funkcji.
Zatem w jaki sposób łączyć elementy współczesnych karoserii, aby zachować ich wytrzymałość oraz strukturalną integralność całej konstrukcji?
Wielozadaniowość to możliwość jednoczesnego zepsucia wszystkiego. Podobnie jest z połączeniami elementów współczesnej, bezpiecznej karoserii. Obecnie nie istnieje uniwersalna metoda połączeń. Każdy, kto sądzi, że w trakcie naprawy, wszystkie fabryczne połączenia elementów karoserii, można zastąpić za pomocą spawania elektrycznego w osłonie gazów, metodami MIG/MAG, bardzo się myli.
Omawianie technik łączenia elementów karoserii, tylko z perspektywy konstrukcji stalowej, jaką znamy od dziesięcioleci, byłoby ignorowaniem rzeczywistości. Chociażby z tego powodu, że wiele konstrukcji karoserii naszych modeli samochodów, wykonanych jest obecnie ze stali o różnej wytrzymałości, stopów aluminium a także materiałów kompozytowych.
Jeżeli elementy karoserii wykonane są z różnych materiałów, należy wziąć pod uwagę trzy kluczowe czynniki: Po pierwsze, powierzchnie łączonych materiałów oraz np. klej, muszą zapewnić integralność połączenia. Po drugie, należy radzić sobie z różnymi współczynnikami rozszerzalności cieplnej, które mogą powodować naprężenia w złączach, które z kolei mogą wpływać na ich wytrzymałość. Po trzecie, podczas łączenia elementów karoserii wielomateriałowej, istnieje duże ryzyko powstania zjawiska korozji kontaktowej (stykowej).
W związku z tym, elementy karoserii łączymy współcześnie za pomocą kleju oraz połączeń mieszanych np. klejenie i elektryczne zgrzewanie punktowe (zgrzeiny), nitów, śrub samowiercących FDS i innych technik. Niektóre źródła podają, że klejenie stanie się dominującą metodą łączenia do 2030 roku. Wiedziałeś, że długość połączeń elementów karoserii, w których używa się klej konstrukcyjny, wynosi obecnie nawet 200 metrów i więcej?
Jak prawidłowo wykonać takie połączenia?
Zdobądź bezcenne doświadczenie, w autoryzowanym serwisie blacharskim Grupy Volkswagen! Taka kariera, to doskonała okazja, aby zdobyć wiedzę i praktyczne umiejętności łączenia elementów, podczas napraw nadwozi.
Dlaczego warto?
*Profesjonalne środowisko: Pracując w autoryzowanym serwisie naszej grupy, będziesz mieć dostęp do najnowszych technologii.
*Mentorstwo: Doświadczeni specjaliści będą Cię wspierać i dzielić się swoją wiedzą, co przyspieszy Twój rozwój.
*Praktyczne umiejętności: Nauczysz się nie tylko teorii, ale także praktycznych aspektów napraw naszych nadwozi.
Nie przegap tej szansy! Dołącz do nas i zrób pierwszy krok w kierunku swojej kariery.
Artur Korzuśnik
Ekspert Trener Szkoleń Technicznych, Karoseria i Lakier
Akademia Szkoleń i Rozwoju Kompetencji
Volkswagen Group Polska